Friese witjes beschilderen
Het productie proces van Friese witjes is niet meer zo als het voor enkele eeuwen geleden was, het is nog steeds handwerk maar sommige delen in het productieproces zijn moderner geworden omdat de tegels anders niet meer betaalbaar zouden zijn.
De materialen zijn zover mogelijk nog altijd gelijk als vroeger met uitzondering van producten die door milieueisen niet meer toegestaan zijn.
De klei wordt in de kneedmachine voorbereidt en uit de plak klei die uit de pers komt worden de tegels gesneden, ze worden 2-3 weken op stapels gedroogd in de droogkamer en als ze voldoende droog zijn worden de witjes voor de eerste keer gestookt. Hierna worden ze met glazuur overgoten.
Zodra de glazuur aan de lucht gedroogd is worden de tegels door de schilder beschilderd en nog een laatste maal in de oven gestookt waarbij glazuur en verf in elkaar smelten.
Door deze oude “Majolica” techniek wordt het tableau voor eeuwig vastgelegd en is het niet meer van de tegel af te poetsen.
Majolica techniek
Elke afbeelding wordt eerst op papier ingeprikt op ware grootte, de schilder legt het sjabloon op de gedroogde geglazuurde tegels en veegt met een spons zwart poeder over het sjabloon zodat de contouren van het motief in hele dunnen stippellijntjes zichtbaar zijn op de tegel(s) waarna het motief geschilderd wordt, nu is de tegel(s) klaar om voor de tweede maal gestookt kan worden.